כניסה


על הלמ"ס
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה [למ"ס] הוקמה חודשים אחדים לאחר הקמת המדינה, כיחידת סמך עצמאית במשרד ראש הממשלה. הלמ"ס הוקמה כהמשך ישיר לפעילותן של המחלקות לסטטיסטיקה של ממשלת המנדט ושל הסוכנות היהודית שפעלו בתקופת המנדט. בראש הלשכה​ המרכזית לסטטיסטיקה עומד הסטטיסטיקן הלאומי​ המשמש גם כמנהל הלמ"ס, ולצדו המועצה​ הציבורית לסטטיסטיקה​​. הלמ"ס פועלת מכוח פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש] התשל"ב-1972. בפקודת הסטטיסטיקה מוגדרים תפקידי הלמ"ס, אופן עבודתה, חובת הציבור למסור מידע ללמ"ס, חובת הלמ"ס לשמור על סודיות המידע המתקבל וחובת הלמ"ס לפרסם את תוצאות עבודתה.
תפקידי הלמ"ס
  1. לערוך פעולות סטטיסטיות ולפרסם תוצאותיהן בנוגע לאוכלוסייה ולפעילויותיה בתחומי החברה, הבריאות, הכלכלה, המסחר והתעשייה ובתחומים אחרים,ובנוגע לתנאי הטבע של הארץ;
  2. לשתף פעולה עם מוסדות המדינה בעריכת פעולות סטטיסטיות ובפרסום תוצאותיהן;
  3. להכין, בהתייעצות עם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, תכניות כלליות רב-שנתיות לפעולות הסטטיסטיות של מוסדות המדינה;
  4. לקבוע, בהתייעצות עם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, והמוסדות הנוגעים בדבר, סיווגים סטטיסטיים אחידים לשימוש במוסדות המדינה;
  5. לרכז ולפרסם ידיעות על פעולות סטטיסטיות הנערכות והמתוכננות בידי הלמ"ס ובידי מוסדות המדינה ​​​או בשבילם.
שלושה עקרונות מרכזיים מנחים את פעולת הלמ"ס
עצמאות - הלמ"ס הינה גוף א-פוליטי עצמאי והיא הנושאת באחריות לתוצאות פעילותה המקצועית.
אמינות - הלמ"ס עושה שימוש בשיטות עבודה מדעיות בהתאם לתקנים מקצועיים בין-לאומיים, ומקפידה הקפדה יתרה על אמינות הנתונים. הלמ"ס היא אחת מהלשכות הסטטיסטיות שקיבלו על עצמן את התקן המחמיר להפצת נתונים סטטיסטיים של קרן המטבע הבין-לאומית.
שמירה קפדנית על סודיות נתוני הפרט - השמירה על סודיות הנתונים מובטחת בפקודת הסטטיסטיקה. הקפדה על סודיותם של נתוני פרט אישיים ועסקיים היא נר לרגלי הלמ"ס. הלמ"ס אינה מוסרת לכל גוף שהוא, ובשום מקרה, מידע אישי על תושב או מידע עסקי פרטני על מפעלים וחברות.
ייחודה של הלמ"ס
הנתונים הנאספים על ידי הלמ"ס נחוצים לניהולו של משק מודרני וחברה דמוקרטית. השאלות הנשאלות בסקרים נקבעות על ידי ועדה של מומחים לנושא שקובעת את נחיצות השאלות לקבלת מידע בנושא הנחקר, ובנוסף, מספקות תשובות הדרושות לקיומם של הסכמים בין-לאומיים ולמחקרים הנערכים בחסות מוסדות בין-לאומיים. השאלות המופנות לציבור אינן מוזמנות על ידי גורם פרטי, מסחרי או בעל עניין ואינן משמשות חוקר מסוים זה או אחר.
מקורות מידע
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוספת נתונים ממקורות מידע ראשוניים ושניוניים.
מקורות מידע ראשוניים כוללים נתונים שנאספו ישירות על ידי הלשכה למטרות סטטיסטיות רשמיות בלבד, נתונים אלו נאספים בדרך כלל באמצעות סקרים מדגמיים ומפקדים.
מקורות מידע שניוניים הם מקורות הכוללים נתונים שנאספו בתחילה על ידי ארגון ציבורי או פרטי למטרות אדמיניסטרטיביות או מסחריות, ולא למטרת הפקת סטטיסטיקה רשמית ולאחר מכן נעשה בהם שימוש שניוני לצרכי יצור סטטיסטיקה רשמית.

נתונים שניוניים כוללים נתונים מינהליים שנאספו על ידי ארגונים ממשלתיים ונתונים שנאספו על ידי ארגונים פרטיים. בשנים האחרונות נוסף סוג מקור מידע שניוני חדש הכולל נתונים המיוצרים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, מכשירים חכמים ופעילות מקוונת (Big Data), כדוגמת: נתוני טלפונים ניידים, נתונים מרשתות חברתיות בפרט ומהמרשתת בכלל.
קהלי יעד ושימושים
נתוני הלמ"ס עומדים לרשות מגוון של קהלי יעד למגוון של שימושים אפשריים, כמו למשל:

המגזר הממשלתי והרשויות המקומיות - הנתונים משמשים כבסיס לקביעת מדיניות ולקבלת החלטות בתחומים שונים כגון: חינוך, בריאות, רווחה, בינוי, פיתוח ועוד. בכלל זה: הכנת תכניות מתאר ארציות ומקומיות, תכנון שירותי רווחה, בתי ספר, גני ילדים, בתי אבות, תכנון מערכת כבישים ושיפור התחבורה הציבורית, פיתוח מרכזי בילוי וקניונים ועוד.
ארגונים בין-לאומיים - האו"ם, קרן המטבע הבינלאומית (IMF), אונסק"ו, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המדינות המפותחות (OECD) ועוד.
גופי מחקר - הנתונים משמשים כמקור חיוני למחקרים בנושאים שונים כגון: שינויים בהרכב האוכלוסייה ובפיזורה, ניתוח והערכה של המגמות החברתיות והכלכליות באוכלוסייה, בניית תחזיות אוכלוסייה ועוד.
חברות ציבוריות וחברות פרטיות - הנתונים משמשים למחקרי שווקים, להערכת ביקוש למוצרים ולשירותים, ולמידע על כוח אדם.
כלי תקשורת - שימוש בנתונים כרקע לכתבות ולתחקירים.
סטודנטים ותלמידים - המידע משמש מסד של נתונים לכתיבת עבודות, ובכלל זה עבודות סמינריוניות ועבודות מחקר לתארים מתקדמים.
הציבור הרחב - המידע מסייע לקבלת החלטות ברמת הפרט כגון: בחירת אזור מגורים, איתור מקומות לפתיחת בתי עסק שונים, בחירת תחומי לימוד ועוד. ​​








(מוסתרת) על הלמ"ס

על הלמ"ס

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה [למ"ס] הוקמה חודשים אחדים לאחר הקמת המדינה, כיחידת סמך עצמאית במשרד ראש הממשלה. הלמ"ס הוקמה כהמשך ישיר לפעילותן של המחלקות לסטטיסטיקה של ממשלת המנדט ושל הסוכנות היהודית שפעלו בתקופת המנדט. בראש הלשכה​ המרכזית לסטטיסטיקה עומד הסטטיסטיקן הלאומי​ המשמש גם כמנהל הלמ"ס, ולצדו המועצה​ הציבורית לסטטיסטיקה​.
הלמ"ס פועלת מכוח פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש] התשל"ב-1972 . בפקודת הסטטיסטיקה מוגדרים תפקידי הלמ"ס, אופן עבודתה, חובת הציבור למסור מידע ללמ"ס, חובת הלמ"ס לשמור על סודיות המידע המתקבל וחובת הלמ"ס לפרסם את תוצאות עבודתה.


תפקידי הלמ"ס:​

(1) לערוך פעולות סטטיסטיות ולפרסם תוצאותיהן בנוגע לאוכלוסייה ולפעילויותיה בתחומי החברה, הבריאות, הכלכלה, המסחר והתעשייה ובתחומים אחרים,ובנוגע לתנאי הטבע של הארץ;
(2) לשתף פעולה עם מוסדות המדינה בעריכת פעולות סטטיסטיות ובפרסום תוצאותיהן;
(3) להכין, בהתייעצות עם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, תכניות כלליות רב-שנתיות לפעולות הסטטיסטיות של מוסדות המדינה;
(4) לקבוע, בהתייעצות עם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, והמוסדות הנוגעים בדבר, סיווגים סטטיסטיים אחידים לשימוש במוסדות המדינה;
(5) לרכז ולפרסם ידיעות על פעולות סטטיסטיות הנערכות והמתוכננות בידי הלמ"ס ובידי מוסדות המדינה ​​​או בשבילם.

שלושה עקרונות מרכזיים מנחים את פעולת הלמ"ס:

עצמאות -הלמ"ס הינה גוף א-פוליטי עצמאי והיא הנושאת באחריות לתוצאות פעילותה המקצועית.
אמינות - הלמ"ס עושה שימוש בשיטות עבודה מדעיות בהתאם לתקנים מקצועיים בין-לאומיים, ומקפידה הקפדה יתרה על אמינות הנתונים. הלמ"ס היא אחת מהלשכות הסטטיסטיות שקיבלו על עצמן את התקן המחמיר להפצת נתונים סטטיסטיים של קרן המטבע הבין-לאומית.
שמירה קפדנית על סודיות נתוני הפרט - השמירה על סודיות הנתונים מובטחת בפקודת הסטטיסטיקה. הקפדה על סודיותם של נתוני פרט אישיים ועסקיים היא נר לרגלי הלמ"ס. הלמ"ס אינה מוסרת לכל גוף שהוא, ובשום מקרה, מידע אישי על תושב או מידע עסקי פרטני על מפעלים וחברות.

ייחודה של הלמ"ס

הנתונים הנאספים על ידי הלמ"ס נחוצים לניהולו של משק מודרני וחברה דמוקרטית. השאלות הנשאלות בסקרים נקבעות על ידי ועדה של מומחים לנושא שקובעת את נחיצות השאלות לקבלת מידע בנושא הנחקר, ובנוסף, מספקות תשובות הדרושות לקיומם של הסכמים בין-לאומיים ולמחקרים הנערכים בחסות מוסדות בין-לאומיים. השאלות המופנות לציבור אינן מוזמנות על ידי גורם פרטי, מסחרי או בעל עניין ואינן משמשות חוקר מסוים זה או אחר.

מקורות מידע

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוספת נתונים ממקורות מידע ראשוניים ושניוניים
מקורות מידע ראשוניים כוללים נתונים שנאספו ישירות על ידי הלשכה למטרות סטטיסטיות רשמיות בלבד, נתונים אלו נאספים בדרך כלל באמצעות סקרים מדגמיים ומפקדים. 
מקורות מידע שניוניים הם מקורות הכוללים נתונים שנאספו בתחילה על ידי ארגון ציבורי או פרטי למטרות אדמיניסטרטיביות או מסחריות, ולא למטרת הפקת סטטיסטיקה רשמית ולאחר מכן נעשה בהם שימוש שניוני לצרכי יצור סטטיסטיקה רשמית. 

נתונים שניוניים כוללים נתונים מינהליים שנאספו על ידי ארגונים ממשלתיים ונתונים שנאספו על ידי ארגונים פרטיים. בשנים האחרונות נוסף סוג מקור מידע שניוני חדש הכולל נתונים המיוצרים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, מכשירים חכמים ופעילות מקוונת (Big Data), כדוגמת: נתוני טלפונים ניידים, נתונים מרשתות חברתיות בפרט ומהמרשתת בכלל.

קהלי יעד ושימושים

נתוני הלמ"ס עומדים לרשות מגוון של קהלי יעד למגוון של שימושים אפשריים, כמו למשל:

המגזר הממשלתי והרשויות המקומיות - הנתונים משמשים כבסיס לקביעת מדיניות ולקבלת החלטות בתחומים שונים כגון: חינוך, בריאות, רווחה, בינוי, פיתוח ועוד. בכלל זה: הכנת תכניות מתאר ארציות ומקומיות, תכנון שירותי רווחה, בתי ספר, גני ילדים, בתי אבות, תכנון מערכת כבישים ושיפור התחבורה הציבורית, פיתוח מרכזי בילוי וקניונים ועוד.

ארגונים בין-לאומיים - האו"ם, קרן המטבע הבינלאומית (IMF), אונסק"ו, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המדינות המפותחות (OECD) ועוד.

גופי מחקר - הנתונים משמשים כמקור חיוני למחקרים בנושאים שונים כגון: שינויים בהרכב האוכלוסייה ובפיזורה, ניתוח והערכה של המגמות החברתיות והכלכליות באוכלוסייה, בניית תחזיות אוכלוסייה ועוד.

חברות ציבוריות וחברות פרטיות - הנתונים משמשים למחקרי שווקים, להערכת ביקוש למוצרים ולשירותים, ולמידע על כוח אדם.

כלי תקשורת - שימוש בנתונים כרקע לכתבות ולתחקירים.

סטודנטים ותלמידים - המידע משמש מסד של נתונים לכתיבת עבודות, ובכלל זה עבודות סמינריוניות ועבודות מחקר לתארים מתקדמים.

הציבור הרחב - המידע מסייע לקבלת החלטות ברמת הפרט כגון: בחירת אזור מגורים, איתור מקומות לפתיחת בתי עסק שונים, בחירת תחומי לימוד ועוד. ​​