כ"ד טבת, תשפ"ג
17 ינואר 2023
024/2023
כתבו עדי בשור*
לקבלת הסברים נא לפנות למרכז למידע סטטיסטי באמצעות טופס פנייה מקוון או בטלפון 02-6592666


 

מתוך 86 מדדי איכות חיים שפותחו לשנת 2021, נתוניהם של 67 מדדים זמינים גם בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה.

ב-50 מדדים מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים (46 מדדים ב-2020), ב-13 מדדים מצבם של הערבים טוב יותר ממצבם של היהודים (11 מדדים ב-2020), וב-4 מדדים קיים שוויון בין שתי הקבוצות.

בהמשך להחלטת ממשלת ישראל מאפריל 2015 (החלטה מס' 2494), הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעדכנת את מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי בתחומים: איכות התעסוקה, ביטחון אישי, בריאות, דיור ותשתיות, חינוך, השכלה וכישורים, רווחה אישית וחברתית, סביבה, מעורבות אזרחית וממשל, רמת חיים חומרית, פנאי תרבות וקהילה וטכנולוגיות המידע.

אחת המטרות המרכזיות של מדדי איכות החיים היא לאפשר בחינה וניתוח של הפערים ואי-השוויון בין קבוצות שונות בחברה. בהודעה זו מוצג ניתוח הפערים בין יהודים לערבים במדדי איכות חיים.

בתחום איכות התעסוקה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. יחד עם זאת, בשנת 2021 נרשמה ירידה בשיעור האבטלה הממושכת בקרב ערבים לעומת עלייה בקרב יהודים והפער השתנה לטובת הערבים. בנוסף נרשמה עלייה באחוז המועסקים המרוצים מההכנסה בקרב ערבים לעומת ירידה בקרב יהודים, והצטמצם הפער בין הקבוצות במדד זה.

בתחום ביטחון אישי מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. יחד עם זאת, אחוז הנפגעים מעבירות רכוש כלפי דירה נמוך יותר בקרב ערבים מהאחוז בקרב יהודים. גם הדיווח על תדירות היפגעות מהתנהגות אלימה בכביש בקרב ערבים נמוך מהדיווח בקרב יהודים.

בתחום בריאות מצבם של היהודים טוב יותר במדדים: תוחלת חיים, תמותת תינוקות, אורח חיים בריא, תחושת דיכאון, הערכה עצמית של בריאות ועודף משקל (בכיתה ז) ומקרים חדשים של שאתות ממאירות (סרטן) בקרב גברים. מצבם של הערבים טוב יותר במדדים: אמון במערכת הבריאות ומקרים חדשים של שאתות ממאירות (סרטן) בקרב נשים.

בתחום דיור ותשתיות מצבם של היהודים טוב יותר במדדים: שביעות רצון מהדירה ומאזור המגורים וצפיפות דיור. מצבם של הערבים טוב יותר במדדים: חוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית (ב-2020 הפער היה לטובת היהודים) ובעלות שירותי דיור (אחוז הוצאה על דיור מתוך ההכנסה הפנויה).

בתחום חינוך והשכלה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדד שיעורי למידה בגיל 17-15 קיים שוויון בין שתי הקבוצות. במדד זכאות לתעודת בגרות עם 5 יח"ל במתמטיקה הפער לטובת היהודים גדל בין השנים 2015 ל-2021.

בתחום מעורבות אזרחית וממשל מצבם של היהודים טוב יותר בכל המדדים.

בתחום סביבה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדד רעש חיצוני שמפריע בדירה קיים שוויון בין שתי הקבוצות. עם זאת, במדד שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים הצטמצם הפער ונרשמה עלייה בקרב ערבים לעומת ירידה בקרב יהודים.

בתחום רווחה אישית וחברתית מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדד תחושת הערכה מבני משפחה קיים שוויון בין שתי הקבוצות.

בתחום רמת חיים חומרית מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים בכל המדדים.

בתחום פנאי, תרבות וקהילה במחצית מהמדדים מצבם של היהודים טוב יותר ובמחצית – מצבם של הערבים טוב יותר, במדד ביקור ביערות, בשמורות טבע ובגנים לאומיים – קיים שוויון­.

בתחום טכנולוגיות המידע מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. יחד עם זאת, ערבים חשים בטוחים יותר בסביבה מקוונת.​



{{subject.CbsPublishingDocSubjectOWSTEXT}}

{{subject.CbsPublishingDocSubjectEngOWSTEXT}}

{{ 'CbsExpandCollaspseOpenAll' | toResource }} {{ 'CbsExpandCollaspseCloseAll' | toResource }}

{{ 'ErrataCtrl_linkText' | toResource }}
{{ 'ErrataCtrl_TH_DateTxt' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_UpdateReason' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_ChapterNumTxt' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_ChapterNameTxt' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_BoardNumTxt' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_BoardNameTxt' | toResource }} {{ 'ErrataCtrl_TH_FileTypeTxt' | toResource }}
{{ item.date | date : 'dd/MM/yyyy' }} {{ item.CbsErrataUpdateReasonOWSMTXT }} {{ item.CbsErrataUpdateChapterNumOWSTEXT }} {{ item.CbsErrataUpdateChapterNameOWSTEXT }} {{ item.CbsErrataUpdateBoardNumOWSTEXT }} {{ item.CbsErrataUpdateBoardNameOWSTEXT }}

{{Pagetitle}}

{{ items[0].date |getDisplayDate}}
{{ item.LinkTitle }}